اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش هزینه دارو در سبد خانوار
رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد؛

اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش هزینه دارو در سبد خانوار

یک نماینده مجلس از عملکرد دولت در زمینه تامین دارو انتقاد کرد.
یک نماینده مجلس از عملکرد دولت در زمینه تامین دارو انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۳۸۶۱۴۶

ملک فاضلی، نماینده سروان و مهرستان در گفت و گو با جام جم آنلاین در توضیح مشکلات دارو و نقش وزارت بهداشت در این حوزه خاطرنشان کرد: کارآمدی نظام سلامت در کشور به عوامل مختلف بستگی دارد از جمله اینکه بدانیم چرخه تولید دارو از معضلاتی رنج می‌برد.

وی ادامه داد: بخشی از دارو از صفر تا صد در کشور تامین می شود و دسته دیگر از دارو، با خرید مواد اولیه از خارج و ساخت آن با مواد تهیه و بخش دیگر از دارو هم به طور کلی از خارج وارد می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تامین دارو نیازمند برنامه ریزی دقیق است گفت: به طور کلی در سطح دنیا براساس یک رویه مرسوم داروهایی که تاریخ مصرف تا یکسال دارند باید در چرخه تولید باشند تا در صورت نیاز جامعه دچار کمبود نشود و در این حوزه ما کاستی‌هایی داریم.

وی موضوع حذف ارز ترجیجی و تبدیل ارز 4200 تومانی به نیمایی را یکی دیگر از مشکلات حوزه دارو دانست و خاطرنشان کرد: همان موقع که این بحث مطرح شد کمیسیون بهداشت و درمان به توجه به اینکه اعضای آن از متخصصان عرصه پزشکی و داروسازی هستند تاکید کردند که این موضوع به بخش دارو اختصاص پیدا نکند اما وقتی طرح مذکور در مجلس مورد بررسی قرار گرفت پیشنهاد کمیسیون مورد قبول واقع نشد و ما با مشکلاتی در این حوزه مواجه شدیم.

فاضلی احتکار برخی از داروها از سوی برخی از مراکز دارویی و نبود نظارت کافی در این بخش را از دیگر مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: با در نظر گرفتن تمام شرایط باید پذیرفت که بخشی از مشکلات حوزه دارو مربوط به شرایط کلی کشور است اما در عین حال وزارت بهداشت و درمان می بایست با توجه به مشکلاتی که پیش آمده بود پیش‌بینی های لازم را می کرد و در یک عبارت باید گفت که مسئولیت این وزارتخانه خانه در این بخش 50 درصد است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان  بیان کرد حل معضلات دارود صرفا مربوط به وزارت بهداشت و درمان نیست بلکه سازمان برنامه و بودجه و همچنین بانک مرکزی هم باید به این قضیه ورود کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها